En positiv överraskning

I onsdags var jag som sagt på handledning för coacherna. Jag hade föreställt mig att det var som en föreläsning, du vet när man sitter och lyssnar och dricker kaffe för att inte somna. Men vad fel jag hade. Det här var superhäftig och något jag rekommenderar att prova på!

Jag och Sara köpte bröd, kladdkaka, torkad frukt och massor av annat gott till coacherna. Det fanns även massor av pålägg och de älskade kaffet. Bara fikat gjorde det ju värt att komma. Samtidigt började några av coacherna droppa in. Vi tog varsin macka och hejade på varandra. Efter några pinsamma tystnader började vi komma igång och prata. Det var riktigt trevligt. Sara samlade ihop oss så vi fick presentera oss. Coacherna presentera sin coachrelation som ett köksredskap. Jag beskrev mig själv som en salladsslunga, även om jag inte coachar någon. Snurrig och krispig. Det tycker jag sammanfattar mig ganska bra.

Efter det började coacherna prata med varandra och fick berätta vilken feedback de har fått från deras tjejer, sedan sätta sig i grupper och berätta om svårigheter de har med sin klient.  Jag satte mig på en stol bredvid en grupp och tjuvlyssnade. Det är helt otroligt vad folk engagerar sig. Det var underbart att se och höra, framförallt vara med om.

Vid halv 9 var den sista tjejen ute och vi började traska hemåt. Mitt huvud var fullt av inspiration och idéer om hur jag själv hade velat coacha en tjej. Tänk vad roligt och givande det skulle vara att träffa en tjej en gång i veckan och inspirera henne att hitta sig själv och vad just hon vill göra med sitt liv. Eller att bli coachad själv, att hitta det man vill göra och få den där extra knuffen i rätt riktning. Vilken möjlighet.

Vad är då coaching och vad går det ut på? Du ska coacha ungdomar framåt mot deras mål och få de att utvecklas. Tjejen och coachen ska känna tillit till varandra så de kan arbeta på ett bra sätt. Du kan läsa mer om coachning och utbildningen här.  Gå in och kolla lite, låt dig bli inspirerad. Testa att coacha eller bli coachad. Som sagt det verkar super inspirerande och kul!

Kommentera

