Miraklet

Det var ett tag sedan jag uppdaterade bloggen nu, men har haft fullt upp med att praktisera. Jag har blivit så van vid United Sisters så jag glömt bort att jag går i skolan. Denna vecka har jag fått göra lite allt i allo. Jag har bland annat arbetat i Photo Shop, vilket inte direkt är min starka sida men resultatet blev faktiskt riktigt bra. Jag är bättre än vad jag trodde.

Igår fick jag även vara med på en grupphandledning. Det var ett 10-tal volontärer som arbetar med tjejgrupper. Det var riktigt spännande att få se och höra om grupperna och få ett namn och ett ansikte på de som jobbar med tjejerna. När man är med i en tjejgrupp diskuterar man olika frågor, allvarliga som enkla. Sedan gör man roliga aktiviteter tillsammans. Det hela går ut på att stärka tjejers självförtroende och självkänsla. Tjejerna träffas en gång i veckan och är ungefär i samma ålder. Känslan jag fick var att de är riktiga girl power grupper!

Jag fick presentera min blogg, vilket var jätte kul. Tillsammans brainstormde vi fram olika idéer hur tjejgrupperna skulle få sin röst hörd. Så förhoppningsvis kommer det upp ett inlägg som bara de snart!

Något jag tyckte om jätte mycket var en övning som heter mirakel frågan. Vi fick sätta oss två och två och berätta vad man ser som en utmaning i tjejgruppen. Jag fick lyssna på en av volontärerna som hade en grupp som heter Sibblings. Det är en grupp som funnits i flera år. Häftigt!

Hur som helst så förklarade vi våra utmaningar för varandra och sedan ska man ställa frågan;

– ett mirakel har hänt, under natten medan du sov blev problemet löst, vad är det som är annorlunda?

Genom att diskutera den här frågan får vi fram våra drömmar och våra mål. En volontär beskrev det som att genom att säga problemet högt får man fram svaret också. Så är det ju! Ibland kan man grubbla på ett problem och när man sedan diskuterar det eller bara får ord på det så kommer lösningen av sig själv.

Just den här övningen kommer jag använda själv. Man vidgar vyerna och låses inte in på problemet. När jag sedan gick hem kändes det som miraklet redan hade hänt och det blev mycket lättare att sträva mot sitt mål.

 

 

 

Kommentera

