”Jag ser att jag blivit mycket mer självsäker och vågar stå för den jag är”

För några inlägg sedan berättade jag om tjej som Anna och jag träffat på ett fik. Marie, som hon heter, gör nämligen ett projektarbete om United Sisters. Hon är själv en gammal United Sisters medlem. Hon har bland annat varit med i en tjejgrupp och haft en coach och de har fortfarande kontakt! Just nu pluggar Marie till fritidsledare och jobbar även på en fritidsgård. Igår träffade jag henne för att vi skulle intervjua en tjej som går i en tjejgrupp. Där fick jag vara med och lyssna och ställa frågor. Jag ska följa Marie genom hennes projekt och berätta på bloggen hur det fortskrider. Spännande va?

När jag mötte upp Marie var hon sprudlande och full av energi. Det är häftigt med eldsjälar. Sedan gick vi in på fryshusets café för att möta upp tjejerna. Men det var inte så många som var kvar när vi kom fram. Men vi fick iallafall med oss en tjej som fick berätta vad de gjorde och hur tjejgruppen har utvecklat henne som person.

Vad gör man då på tjejgrupper? Minna förklarar att de alltid börjar med att gå en runda där man får berätta hur man mår. Rundan tar nästan alltid en och en halv timme eftersom alla vill prata och så kommer man ofta ut på sidospår. Minna heter egentligen något annat och skriver jag om fler tjejer från grupper eller coachpar kommer de alltid ha ett annat namn.  

Vi går närmare in på det här med självkänsla som är ett av United Sisters nyckelord. Minna berättar att hon fått mycket mera självkänsla sedan hon började på tjejgruppen. Innan visste hon knappt vad ordet betydde. Men i tjejgruppen känner man sig alltid stöttad

-Alla lyssnar på varandra och man blir sedd, säger Minna.

När jag sitter med Maria och Minna öppnas mina ögon för grupperna. Min erfarenhet av tjejgrupper är mest godis ätande och skitsnack. Men efter jag träffat Minna och tjejgruppsledarna har jag fått en helt annan syn. Gruppledarna är eldsjälar och är otroligt drivande och tjejerna tycker det är roligt. United sisters grupper fungerar, då stämmer vår självbild perfekt med verkligheten.

 

 

Kommentera

