Framhäv dig själv

Jag vet inte hur många blogginlägg och debattartiklar det skrivs om dagens kroppsideal. Men det är verkligen ett viktigt ämne att ta upp. Dagens kroppsideal är osunda och jag skulle vilja säga omöjliga att eftersträva om du vill leva sunt. Jag har precis läst en bok från en av våra systrar, Coco Rosenfeld. Hon har jobbat snart i 17 år med ungdomar. Hon arbetar för att inspirera unga till att vara den de är och bryta negativa tankemönster.

Hennes bok som jag har valt att skriva om heter Livs guiden. Här berättar hon bland annat det här med kroppsbilden och hur osund den är. Hon ger dig tips på hur du ska förändra din negativa kroppsbild till något positivt.  Som tillexempel att du ska framhäva det du gillar, sträcka på dig och acceptera dig själv.

Precis som många av oss andra har jag mina sidor jag inte tycker om. Men med åren har jag lärt mig att acceptera de. Men om jag hade lagt ner mer tid på att acceptera mig själv som ung, istället för fler år framför spegeln hade jag sparat så mycket energi. Jag hoppas och tror att ju mer vi pratar om detta problem ju mer medvetna blir vi och kan bryta mönstret.

Förhoppningsvis kan modebranschen så småningom också acceptera våra kroppar och göra som Lena Adelsohn Liljeroth sa;

 ” Som minister kan man bestämma mycket. Men inte allt. För att börja med det allvarliga. Jag kan t ex inte stifta en lag om att modeller måste ha ett BMI över 18. Fast jag gärna vill. Jag kan inte stifta lag om att provkollektioner måste ha en anständig storlek, inte sys upp i storlek 32. Fast jag gärna skulle vilja.”

Genom att starka kvinnor som Coco och Lena lyfter upp den här frågan och vill bryta mönster desto mer tas frågan på allvar. Jag hoppas att vi kan bryta mönstret och låta hälsan gå före galgen.

 

Kommentera

