Att duga eller att inte duga ( Det är inte frågan – det är självklart )

Det där med att duga eller inte duga är något jag tror vi alla frågar oss ibland. Oavsett ålder eller livssituation. Svaret är självklart att DU DUGER!

Men hur vet man det?  Många gånger känns det som att man inte gör det. Man är inte tillräckligt duktigt, snygg eller begåvad. Har inte koll på allt som händer i samhället, inte koll på allt som händer i umgängeskretsen och man orkar inte alltid vara sådär glad och trevlig. Det tog mig många år att inse att jag DUGER.  Efter mängder av ”Självkänslaböcker” och ständigt fiskande efter bekräftelse om att jag duger så insåg jag att det måste komma från mig själv. Det är bara bestämma sig, hur svårt det än må vara och hur krystat det känns.

Den enda bekräftelsen man egentligen behöver är den från sig själv.  Vad vill du? Vad mår du bra av? Hur vill du vara som vän? Hur vill du att dina vänner ska vara osv.

De gånger och dagar man känner sig lite halvdan ( ursäkta uttrycket) och inte alls på topp, självkänslan kanske är i botten och man har ingen ork. Då finns det två alternativ, antingen peppa sig själv med lite bra musik, någon film man mår bra av, en promenad? Eller bara skita i det och låta sig själv må skit. För oftast vänder det, i alla fall efter mina erfarenheter. Efter en dålig dag kommer en bra.

Ett annat knep jag tar mig till av de gånger då jag känner mig osäker när det kommer till exempel en arbetsintervju, en konflikt, ett möte, uppträdande etc.  Är att jag tänker på någon jag ser upp till eller en rent av fiktiv karaktär, vad hade han/hon gjort? Och låta mig låtsas för en stund att jag är just den personen. Spela lite teater helt enkelt.  Några av mina förebilder är Johnny Depp, Julia Roberts och Kate Hudson.

En annan sak man kan tänka på är att alla mår dåligt ibland, har svackande självkänsla och känner sig som bluffar eller otillräckliga.  Till och med dem som för det mesta mår bra, även hon på ICA, han den där snyggingen i butiken, till och med JUSTIN BIEBER har nog riktiga skitdagar.

Med det sagt är du inte ensam, det är okej och för varje gång man har en sån skitdag eller period så är det bra att komma på lite knep för att göra det lite lättare och med tiden blir skitdagarna färre.

Jag är idag 23 år. Jag jobbar idag med det jag vill, gör det jag känner för och har lärt mig uppskatta mina bra sidor och acceptera de jag tycker är lite sämre. Jag bryr mig inte längre om vad andra tycker och lever för min skull och för de jag bryr mig om.  Jag är inte alltid på topp, inte alltid snygg och är ibland lika social som en grottmänniska men det har inte alltid varit såhär.  Det har varit en lång väg och jag har en bra bit kvar men det första steget var att bestämma mig, när det var som jobbigast, när jag mådde som sämst och allt kändes skit ” Du duger!” När man bestämmer sig för det så är jag ett steg i rätt riktning för att skapa det liv jag  vill.

 

Så ni tappra som orkat läsa igenom detta, NI DUGER och mer därtill. 

 

 

Image

Kommentera

