Intervjuer om Nätempati

lova alba

Hej!

Vi heter Lova och Alba och är två praktikanter från årskurs 8. Vi har praoat på United Sisters i en vecka. Vi har fått diskutera kring olika frågor och utfört intervjuer om t.ex. näthat och sociala medier. Vi fick också planera ett tjejevent och har gått på yoga. De kallade oss för ungdomsexperter eftersom vi hade koll på hur de kan anpassa sig till unga tjejer och hjälpt dem att ändra detaljer. Vi gillar att skriva och läsa. På vår fritid brukar vi chilla, baka, rida och spela fotboll. Vi uppskattade praon eftersom vi fick uppleva livet på arbetsmarknaden på ett roligt sätt. Vi har fått nya kontakter och skulle gärna återvända. Om ni vill läsa en av intervjuerna så läs här under.

Under den här veckan har vi intervjuat två praktikanter från högskolan och Anna som arbetar hos United Sisters kring något vi kallar ”nätempati”. Vi har också pratat med en elev från åttan som praktiserar på Fryshuset. Nätempati är något som United Sisters vill jobba vidare med. Via sociala medier vill de få med ungdomar men också vuxna. De vill motverka näthat men göra det på ett positivt sätt och därför kommit på att jobba runt nätempati.  

Vilka sociala medier använder du/ni?  Praktikanterna:

Vi använder oss mest av Instagram där man mest lägger upp personliga inlägg då man kan få fina kommentarer. Facebook används numera mest för att sprida virala länkar, både positiva och negativa.

Anna: Jag använder Facebook men mest för att hålla mig uppdaterad inom t.ex. politik. Jag läser artiklar som mina vänner har delat istället för att för att läsa från många olika tidningar. Jag har tänkt att lära mig Twitter men aldrig lagt ner tiden.

Eleven: Jag använder Twitter, Instagram, Tumbler aktivt. Jag har också Facebook och Wien men använder inte det.

Vad tänker du/ni på när du/ni hör ordet nätempati? Praktikanterna: Det handlar om att bidra till en bra och vänlig miljö på nätet. Att man är snäll mot varandra, skriver snälla kommentarer och gillar bilder osv. Man kan också sprida positivitet på en större skala genom att stödja föreningar och sprida goda gärningar.

Anna: Jag blir alldeles glad av att höra det. Det är ett fantastiskt ord. Jag vill att alla ska tänka på det varje dag.  Ett enklare ord skulle vara nätkärlek man jag gillar verkligen ordet nätempati.

Eleven: Empati betyder väl att sätta sig in i andras situation och är snäll. Så det betyder väl att man är snäll på nätet.  

Upplever du/ni att folk i er närhet är trevliga på nätet?  

Praktikanterna: Vi upplever positiva vibbar på nätet eftersom de mest använda sociala medierna är för att följa sina vänner som t.ex. Facebook eller Instagram och då är man vänlig mot varandra. När något blir viralt finns de som söker efter det negativa för att få uppmärksamhet. Då finns det alltid någon som står upp för positiva saker eller varandra.

Anna: Folk har blivit trevligare. Jag tycker att det finns en ytlighet i trevligheten ibland. Det är större intresse kring bilder där vi är snygga än om viktiga tankar och åsikter.

Eleven: Folk är speciellt snälla på tumbler, Instagram och twitter är ganska neutralt. Hatet och kärleken balanseras ut på intagram och twitter.  

Hur tror du/ni att glädje på nätet kan påverka andra?

Praktikanterna: Glädje på nätet kan påverka andras glada humör väldigt mycket. För folk som är aktiva på nätet är en kommentar som man skriver lika viktigt som något man säger öga mot öga.   När någon med mycket inflytande på nätet använder sitt utrymmer för att göra skillnad går det fort.

Anna: Den kan påverka andra men det finns också en negativitet som bygger på att man skapar en perfekt bild av sig själv på nätet som leder till andras avund och lägre självkänsla. Man kan alltid gilla och men visa stöd är svårare därför skulle jag vilja att det fanns en empatiknapp.

Eleven: Det påverkar, man blir jätteglad av en fin kommentar.  

Vilka slags uppmuntrande kommentarer uppskattar du/ni mest? Har du/ni några exempel?

Praktikanterna: Alla små saker gör skillnad som t.ex. smileys och likes. Personliga kommentarer är nog det som värmer mest.

Anna: Pepp och oväntade kommentarer är roligt att få. När man är ärlig, finurlig eller delar med sig en tanke uppskattar jag. Det kan vara kul att få ytliga kommentarer. Jag gillar när det är en blandning av positiv kommentarer.

Eleven: Jag tycker det är kul att få en snäll kommentar. Men det är ändå roligast att få nya kompisar och börja chatta med folk som har ett gemensamt intresse på nätet. Om du vill veta mer om vem som skrev intervjuerna klicka här.

Kommentera

