Jag valde livet istället för min död

 

IMG_0217
#jagäridealet

Vem ser ni på bilden? Vem är hon som sitter där? Är hon den ni tror att hon är? Är hon den ni säger att hon ska vara? Det spelar ingen roll vad hon tycker. För era ord är hennes lag.

När jag var 13 år utvecklade jag en ätstörning. I över 10 års tid försökte jag passa in ett ideal som inte var mitt eget. Ett ideal som var nära att kosta mig livet.

Varje dag vaknade jag upp med känslan av att vara otillräcklig. Varje dag tittade jag mig i spegeln och sa saker till mig själv som jag önskar att någon annan aldrig någonsin får höra.

Min sjukdom var min verklighet, min fiende och bästa vän. Den höll mig i handen när ångesten kom, den gick bredvid mig alla de nätter när jag var ute och sprang på mörka gator. Den satt bredvid mig varje dag på det kalla badrumsgolvet. Den var där och jag var där.

I 10 års tid var detta min vardag. Allt för att passa in i ett ideal – ett ideal som min kropp aldrig hade valt. Men idag står jag här och kan stolt säga att jag VANN och att jag älskar kroppen jag bär. Jag är mitt EGET ideal. Det kommer aldrig någon någonsin att kunna ta ifrån mig igen.

Jag lyckades och jag kan. Det betyder också att DU kan. Så snälla var stolt över den du är, för den personen är UNIK. DU är helt perfekt just precis såsom du är! För DU är idealet! #jagäridealet #backasysterskapet

Kommentera

